Page 10 - endeavour-annfrossen
P. 10
Anne Klontz
Afrodites återfödelse
I egenskap av kärlekens, skönhetens och lidelsens gudinna skildras Afrodite i
grekisk och romersk mytologi som den främsta symbolen för åtrå och sexualitet.
Myterna kring henne beskriver ett liv av mödosamma kärleksaffärer snarare än
harmonisk monogami. Genom att kontrastera bilder som på samma gång är
sköra och våldsamma ger Ann Frössén oss en modern skildring av Afrodite i sina
verk The Sea is Close och The Green Sea. Om Afrodite föddes fram ur havets skum
såsom legenden säger, så är det vi upplever i dessa verk det känsliga ögonblick
då gudinnan börjar att ta form. Hon har nått strandkanten men har inte till fullo
frigjort sig från havets grepp.
Från Venus från Milo till Sandro Botticellis Venus födelse och Niki de Saint
Phalles yppiga Venusfigurer, har Afrodite varit en fängslande musa för
konstnärer i århundraden. Vare sig hon avbildas i skulptur eller målning så
återges Afrodite allt som oftast i nakenstudier med ett oskyldigt uttryck som står
i kontrast till hennes förföriska dragningskraft. Hennes kurviga höfter och
toppiga bröst är tänkta att uttrycka höjden av skönhet och de väcker en åtrå
som Afrodite listigt använder till sin egen fördel. Trogen sitt ursprung är Afrodite
som havet: bedräglig och pålitlig på samma gång. Det är den här komplexa
dualiteteten, i myterna, människan och jorden själv, som Ann Frössén på ett
magiskt sätt avslöjar i The Sea is Close och The Green Sea.
Genom vågorna som sväller och sjunker undan i dessa verk kan man skymta
Afrodites drottninglika och feminina form stiga upp till ytan. De strukturerade
stillbilderna andas, rör sig och pulserar men ändå är det vår egen fantasi som
slutligen ger liv åt gudinnan. Genom denna subjektiva gestaltning återföds så
Afrodite på tjugohundratalet.
Green Sea I, 2015, photographic collage, detail