Page 13 - recent works
P. 13

slumpmässiga tillägg – en färgaccent här och där – men varje penseldrag är
                             exakt övervägt. Ingen vågtopp och ingen punkt tillåts vara död.

                             Målningarna har genom åren främst visats på platser knutna till vatten och
                             hav. Så till exempel vandringsutställningen Mare Animae, som under 90-talet
                             turnerade på sjöfarts- och marinmuseer i Sverige, Baltikum, Polen, Danmark
                             och Tyskland – museer som inte omedelbart förknippas med måleri och
                             konst. Det har handlat om ett medvetet val och hon talar om äventyret i att
                             möta en ny och bred publik: havsintresserad och nyfiken, men inte alltid van
                             att möta samtida konst.
                                 I TV och radio bildsätts gärna en dikt eller ett meditativt stämningstillstånd
                             med en havsvy eller en porlande fjällbäck. Men under senare tid har vatten och
                             hav i hög grad också associerats med katastrofer av närmast apokalyptiska
                             mått, först med färjekatastrofen Estonia då över 800 människor dog och
                             därefter med den stora tsunamivågen i Asien som ödelade så många liv
                             under julen 2004.
                                 För Ann Frössén rymmer oceanen och havet – och ibland en häftig fors –
                             alla dessa dimensioner. Ett dovt och allvarsamt anslag till trots målar hon för
                             att ingjuta livskraft och inspiration. “Om jag klarar av att närma mig djupa
                             vatten, då vet jag att andra gör det också.”
                                 Inför alla dessa målningar av hav och åter hav inställer sig osökt frågan:
                             Vad sker utanför bildytan? Kanske ett sjöslag med nödställda människor
                             på en kantrad flotte där repen rämnar med ett dån? Vetskapen om detta är
                             förborgad och möjligen också försumbar. Målningarna skiljer sig med andra
                             ord inte mycket från livet i allmänhet. När det väl händer något avgörande
                             i vår omvärld är vi ofta inte där utan står en bit utanför, som åskådare
                             någonstans vid horisonten, en tanke som kan upplevas som frustrerande.
                                 Men i mötet med Ann Frösséns måleri sker något märkvärdigt – en
                             sammansmältning och förvandling. I havslandskapet blir vi en del av ett
                             större kretslopp och en gemenskap. Ett utsnitt ur naturen, nyckfullt förvisso.
                             Ändå är det som om vi inte kan låta bli att bemäktigas av det storslagna och
                             enkla.












                                                                        SOPHIE ALLGÅRDH










                                                               13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18