Nacka Art Gallery
I will Stay, paintings and video, Nacka Art Gallery / Nacka konsthall

 

scroll to the right

 

< <

 


I WILL STAY
Nacka konsthall Dieselverkstaden
Nacka Art Gallery Stockholm
2012

TEMPEST
Örnsköldsviks museum och konsthall Örnsköldsvik Museum and Art Gallery
Sweden 2012

Press release Nacka konsthall:
Vernissage lördag 3 mars kl 14. Sophie Allgårdh, konstkritiker och författare, öppnar utställningen.
Nacka konsthall har nöjet att välkomna er till utställningen I Will Stay av Ann Frössén. 
Offentlig visning i närvaro av konstnären själv lördagen 17/3 kl 14.
Ann Frösséns storskaliga måleri visas i en separat utställning tillsammans med video.
Ann återvänder alltid, i sitt konstnärskap, till havet och dess världar i fantasin eller i en verklighet
som är hennes, i måleri, video, fotografi och teckning.
Anns hav möter aldrig land och är både upprivet och meditativt på samma gång. Havet stannar inte
upp men omslutna av Anns målningar får vi möjligheten att stanna i det. Svåra perioder i livet kan
bli till stormiga hav. Den mänskliga själens våndor.
Men här finns även havets egen själ och oron för vad vi gör med världens vatten, med enorma
översvämningar som en av konsekvenserna. 
Om att inom kort kan världens vatten, i likhet med oljan reduceras till en ekonomisk, politisk handelsvara.

Sophie Allgårdh, Ann Frössén Recent works 2003-2005.

I tunna färglager växer målningarna fram. Vattnet rör sig lekande lätt, både när det är ljust och glittrande
och när det är dovt och mörkt.
Ann Frössén är även aktuell med en separat utställning, Tempest, på Örnsköldviks museum och konsthall
som öppnar 31 mars.

Nanna Leth, kultursekreterare, curator, Nacka kommun.






 

Örnsköldsvik
Örnsköldsvik Museum and Art Gallery

 


...

Precios time 220x620 cm painting
Precios time, 220 x 620 cm, acrylic on canvas, 2012

 

Sjung om sommaren, sjung om skogen,

sjung om havet helst ändå!

Jämt till stormar redobogen

vresig vän, men alltid trogen,

svarta djup och böljor blå.


En strof ur dikten Högsommar i
Vinter av August Strindberg, 1883.

 

Night Mare, 202 x 267 cm
Night Mare, 202 x 267, acrylic on canvas, 2011

paintings
Falling apart, falling together, 110 x 140 cm and No!, 230 x 202 cm
Örnsköldsviks museum och konsthall

I cover my canvas with dark colours. I try to use directions at a
speed that I want to follow throughout the painting process.

A dark ground. I fill in with brighter strokes, bracing the surface
in the dark. Rapid movements that lighten the image and show
whence the wind is coming. Then I darken it all down again,
darkening the painting to liberate the shapes to see which
formations appear, display themselves, and remain valid.

I draw directly in the painting, without reservation or model.
Liberty. Thin, thin layers to create surface and depth. And it shines.
A magical process, throwing paint and then water, catching all the
drips, unceasingly. I fight and fly over the surface. Everything is
extraordinarily close and stunningly evident.

Storm and raging winds fall calm.

Ann Frössén



monumentalmåleri